Recent Nieuws
FAQ : ONDERHOUD VAN EEN ZWEMBAD
Hoe worden regiewerken gefactureerd?

De facturatie van het uurloon gebeurt op basis van het uit-/thuis principe.

Het uurloon is dus ook tijdens de noodzakelijke verplaatsingstijd(en) van toepassing.

Onze techniekers vermelden steeds op de werkbonnen de werktijd exclusief de nodige reistijd, tenzij uitdrukkelijk anders vermeld.

Er wordt eveneens vermeldt hoeveel de verplaatsingstijd per technieker bedraagt (minimum 1 uur, en dit ongeacht de effectieve afstand, daar een interventie naast reistijd tevens dispatchkosten, laden/lossen materialen, verzekeringskosten, e.d. vergt dewelke niet inbegrepen zijn in het uurloon).

In principe worden er per interventie tot 2 techniekers ingepland tenzij uitdrukkelijk anders vooraf overeengekomen.

Ingeval bijkomende materialen dienen opgehaald te worden in onze magazijnen en/of bij onze toeleveranciers worden de hiermee gepaard gaande werkuren evenals verplaatsingen tevens gefactureerd.

Klein materieel evenals een vergoeding voor het gebruik van bepaalde gereedschappen en materialen (vb. dompelpompen, hoge druk reiniger, ...) worden aangerekend voor zover noodzakelijk en dit in overleg met de klant.

Indien de gebruikte materialen het bedrag van €1.000 overstijgen wordt er eerst een offerte gemaakt tenzij mondeling anders overeengekomen tijdens de interventie.

De eventueel door onze leveranciers aangerekende verzendingskosten voor verbruikte materialen zijn tevens ten laste van de klant.

Bestel je producten eenvoudig online via onze webshop

Voor meer informatie contacteer onze klantendienst op het nr. 03/354 12 21


Directe link voor deze vraag
Leveren jullie franco & wat met leeggoed?

We leveren franco va. €150 (incl. BTW) voor bestellingen die per mail of telefonisch gebeuren en vanaf €100 (incl. BTW) voor bestellingen via de webshop.

Ingeval we bij een franco levering leeggoed meenemen (bussen vloeibare chloor en pH-) blijft de levering franco ongeacht het aantal bussen die retour genomen worden.

Een levering omvat het uitsluitend afleveren van de door jou bestelde producten en kan eventueel door een transportfirma uitgevoerd worden (niet noodzakelijk door een zwembadtechnieker).

Wanneer er naast het afleveren van producten nog andere werken dienen uitgevoerd te worden dan wordt steeds een zwembadtechnieker ingepland. Dit werk wordt beschouwd als regiewerk en als dusdanig gefactureerd (verplaatsingskosten, reistijd en werkuren).

Dit is helaas onvermijdelijk daar oa. dispatchkosten (inplannen, eventueel opvolgen, verzekeringskosten) en interventierisico niet inbegrepen zijn in een franco levering en de reistijd/verplaatsingskost deze kosten wel omvat: bestel nu via onze webshop

Voor meer informatie contacteer onze klantendienst op het nr. 03/354 12 21


Directe link voor deze vraag
Vraagt een zwembad veel onderhoud?

Het onderhoud aan een zwembad is relatief beperkt wanneer je over voldoende kennis beschikt om dit op de juiste wijze te doen.

Wij stellen hieromtrent de nodige informatie ter beschikking (zoals onze handleiding en deze FAQ) en leggen elke klant dit zeer gedetailleerd uit bij de oplevering van een door ons geplaatst zwembad.

Hierdoor wordt het uitbesteden van het onderhoud aan een zwembadtechnieker een beslissing ten gunste van je eigen comfort, en geen beslissing die je verplicht moet nemen omdat je het systeem en de principes van waterbehandeling niet kent.

Hoe meer automatisering je toepast, hoe minder manueel onderhoud er nodig is. Automatisering betekent echter niet dat je niets meer moet doen, wel minder. Je rol beperkt zich meer in de supervisie van de automatisering maar dit laatste blijft wel essentieel.

Afhankelijk van de automatisering die werd toegepast wordt het volgende verwacht van een zwembadeigenaar (gemiddeld 15 min. tot 1u werk per week):

Enkel indien je manueel producten toevoegt:

- pH-waarde en chloorgehalte meten en eventueel bijregelen: 1x tot 2x per week tijdens hoogzomer.

- indien nodig chloortabletten toevoegen (1x per week)

Enkel als je over een doseersysteem voor chloor en pH beschikt (zie: Aquaconsulting of Intellipool):

- wekelijks nakijken of de bussen met chemicaliën (vloeibare chloor en pH-) nog gevuld zijn (m.u.v. TopLine/Intellipool: je zal een alarm melding ontvangen per e- mail)

- 2 wekelijks een controlemeting uitvoeren met de druppeltest voor pH en chloor

- supervisie bewaren over het doseertoestel

Voor klanten die manueel of met een doseersysteem werken:

- maandelijks TA meten, klanten met een koperionisator: maandelijks hoeveelheid koper nameten

- Bayrol Superflock: 1 tot 2 (warme periodes) patronen toevoegen in skimmer per maand

- filter “backwash” uitvoeren (standaard pomp: 2 tot 3 min wekelijks – frequentiegestuurde pomp: 1,10 minuten wekelijks)

- water toevoegen indien nodig (indien automatische niveauregeling: consumptie periodiek nakijken)

- zwembadrand reinigen indien nodig

- skimmer en voorfilter zuiver maken

- bodem stofzuigen afhankelijk van de vervuiling (vb. 1 x per week), dit kan manueel of met een kwalitatieve zwembadrobot

- klokje van de filter instellen zodat er dagelijks 8 uur of meer gefilterd wordt en zeker tussen 10u00 & 16u00 (m.u.v. AUTO mode TopLine/Intellipool: dit gebeurt automatisch)

- chloorstoot min. 2 x per seizoen (bij de zomeropstart en voor het winterklaar maken, maar ook zwembaden die een heel jaar in gebruik zijn hebben hier baat bij)

Verder dient het zwembad bij de start van het seizoen zomerklaar gemaakt te worden en op het einde van het zwembadseizoen winterklaar.

Deze informatie vindt je in onze handleiding.

Wenst je het onderhoud geheel of gedeeltelijk door onze zorgen te laten uitvoeren dan bieden we je hiervoor verschillende onderhoudsformules en dit zowel voor particuliere buitenzwembaden als binnenzwembaden (of buitenzwembaden die een heel jaar in gebruik zijn).

Voor meer informatie contacteer onze klantendienst op het nr. 03/354 12 21

 


Directe link voor deze vraag
Hoeveel bedragen de kosten van een zwembad per jaar?

De jaarlijkse kostprijs van een zwembad bestaat uit verschillende kostenposten, we sommen ze hieronder even op.

Onderstaande kosten zijn gebaseerd op een buitenzwembad dat ca. 6 maanden per jaar in gebruik is.

Energie

Een zwembadpomp zal afhankelijk van het type pomp (standaard pomp, frequentiegestuurde pomp) een jaarlijks verbruik hebben van €250 tot €540.

Een standaard pomp zal 1 tot 1,5kw verbruiken gedurende 10u per dag aan €0,20 gedurende 180 dagen) terwijl een frequentiegestuurde pomp dit zal doen aan ca. 400w tot 700w (wat zorgt voor een halvering van de jaarlijkse energiekost van je zwembadpomp).

Hoe meer je dus investeert in je zwembadpomp, hoe minder energieverbruik er achteraf zal zijn.

Hierdoor verdienen de meeste van deze pompen zich terug op een gemiddelde termijn van 5 jaar wanneer je rekening houdt met het verschil in aankoopprijs.

Dat is ook de reden waarom zwembadeigenaars waarvan de pomp defect is in de meeste gevallen zullen kiezen voor een frequentiegestuurde zwembadpomp als alternatief.

Het verwarmen van een zwembad is analoog aan bovenstaand verhaal. Het type verwarming dat je kiest (gas, stookolie of een warmtepomp al dan niet gecombineerd met zonnepanelen) en het type constructie dat je hebt gekozen hebben een gevoelige impact op je jaarlijks wederkerende verwarmingskosten. 

De minst geïsoleerde zwembaden zoals gemetste constructies, kunstof panelen e.d. kosten jaarlijks 10% tot 30% meer aan energie dan een geïsoleerd dubbelwandig monoblok zwembad.

Een standaard zwembadwarmtepomp zal dan weer tot dubbel zo veel energie verbruiken dan een frequentiegestuurd toestel.

Tot slot zal een zwembad voorzien van een automatische afdekking (met extra geïsoleerde lamellen of solar lamellen) bijzonder minder bijverwarming nodig hebben dan een zwembad dat niet voorzien is van dergelijk systeem. Je verliest namelijk 85% langs de bovenzijde van het zwembad.

Ook hier zal je basisinvestering dus weerom bepalen hoe hoog of hoe laag je energiekosten voor het verwarmen van het zwembad zullen zijn.

Een goed geïsoleerd zwembad van ca. 50m3 voorzien van een automatische afdekking gedurende 6 maanden op 30°C verwarmen kan met een frequentiegestuurde warmtepomp reeds vanaf €400 per jaar. Doe je ditzelfde met gas of stookolie dan zal de rekening ongeveer 2.5 keer hoger zijn. Combineer je deze laatste met zonnepanelen dan breng je de energiekost op hetzelfde niveau van een warmtepomp.

Dit alles is uiteraard zeer indicatief en afhankelijk van diverse factoren zelfs de ligging t.o.v. de wind, is er een jetstream of niet maar uiteraard ook de buitentemperatuur, welke watertemperatuur zijn enkele van de vele andere factoren die een rol spelen en de jaarlijkse verwarmingskost beïnvloeden.

Met een geïsoleerd dubbelwandig monoblok zwembad voorzien van extra isolatie en dit gecombineerd met een goede extra isolatie en een frequentiegestuurde warmtepomp garandeert je alleszins de laagst mogelijke verwarmingskost.

Water

De waterkost van een zwembad is relatief beperkt. Reken ongeveer op 30% tot 50% van het volume van je zwembad en dit aan €5 per m3 (vb. Zwembad van 50m3 kost aan water maximum €125 per jaar. Voor onder en overloopzwembaden is deze consumptie tot 100% hoger.

Producten

Een jaarlijks budget van €250 tot €350 is representatief voor een gemiddeld particulier zwembad.

Onderhoud

Een zwembad vergt jaarlijks niet zo veel onderhoud. Onze website staat boordevol informatie hieromtrent.

Wanneer je het onderhoud van je zwembad uitbesteed en laat uitvoeren door een zwembadtechnieker komen de loonkosten hiervan er bovenop. Onder onderhoudscontracten vind je hieromtrent meer uitgebreide informatie.

Heb je nog vragen i.v.m. bovenstaande, aarzel dan niet onze klantendienst te contacteren op het nr. 03/354 12 21.

 


Directe link voor deze vraag
Leveren jullie ook vloeibare chloor met erkenningsnummer en/of vloeibare pH-?

Zeker, en dit ook franco vanaf een bestelling van €150 (incl. BTW) voor bestellingen die telefonisch of per e-mail gebeuren.

Voor bestellingen gemaakt via onze webshop leveren we reeds franco vanaf €100 (incl. BTW). 

Deze producten worden echter niet met een transporteur geleverd, wel door een technieker.

Hierom leveren we deze alleen maar in de provincie Antwerpen.

Voor andere regio’s zijn geen franco leveringen mogelijk.

Voor overige inlichtingen aarzel niet contact te nemen met onze klantendienst op het nr. 03/354 12 21.


Directe link voor deze vraag
Werken jullie ook aan zwembaden die niet door jullie geplaatst werden?

Ja, ook deze zwembadeigenaars aanvaarden we voor het onderhoud of een depannage van de zwembadinstallatie.

Omdat we je niet verplichten om alle apparatuur om te bouwen naar de materialen die we gewoon zijn om te plaatsen (en te onderhouden) kan het echter zijn dat we minder efficiënt kunnen werken en/of onderdelen niet direct beschikbaar zijn.

Tevens kunnen we bij het vervangen van onderdelen onder garantie in geen geval meer bieden dan enkel de garantie op de onderdelen zelf (werkuren, transport en eventuele andere kosten blijven ten laste van de klant volgens onze voorwaarden werken in regie).

Zijn bepaalde onderdelen aan vervanging toe (ouderdom, niet kwalitatief) dan zullen we je dit tevens signaleren.

We ervaren tevens dat vele klanten niet (of niet voldoende) kennis hebben van de zwembadapparatuur, waterbehandeling en/of het noodzakelijke zwembadonderhoud.

Daarom adviseren we je zeker om ons document 'Onderhoudsinstructies voor een particulier zwembad' door te nemen en ons document 'Hoe succesvol overwinteren?'.

Ook dit FAQ gedeelte van onze website kan een hulp betekenen.

Een zwembad heeft immers wekelijks onderhoud nodig en tenzij je kiest voor een wekelijkse onderhoudsformule is dus heel wat kennis vereist van de zwembadeigenaar.

Ofwel neem je zelf de tijd onze documenten grondig door te nemen. Ofwel kan je ervoor kiezen dat we ter plaatse komen om je deze uitleg te geven (dit wordt verrekend in regie en duurt gemiddeld 4u: afhankelijk van jou kennis en de complexiteit van de installatie).

Het is ook mogelijk om een onderhoudscontract te nemen met in het begin een hogere frequentie aan onderhoud die je op termijn (in functie van de evolutie van je kennis) eventueel kan aanpassen. We bieden zowel onderhoudscontracten aan voor particuliere buitenzwembaden, particuliere binnenzwembaden en openbare zwembaden (op aanvraag).

Voor meer informatie contacteer onze klantendienst op het nr. 03/354 12 21.


Directe link voor deze vraag
Wat is de prijs voor regiewerken?

De prijs hangt af van het type zwembad en de aard van het werk.

We hebben verschillende prijzen voor particuliere zwembadenopenbare zwembaden en het inzetten van koeltechniekers.

Voor meer informatie contacteer onze klantendienst op het nr. 03/354 12 21.


Directe link voor deze vraag
Hoe maak ik het rolluikgedeelte van mijn zwembad schoon?

Voor zwembaden van LPW POOLS:

Verwijder de houten vlonders boven het rolluikgedeelte. Sluit het rolluik zodat het rolluikgedeelte vrijkomt.

Met een tuinslang of eventueel een hoge drukreiniger kan je het rolluikgedeelte schoon maken. Je sproeit als het ware het vuil van het rolluikgedeelte naar het zwemgedeelte.

Mocht er te veel vuil aanwezig zijn dan dien je dit mogelijk te herhalen (het vuil zal opwoelen, laat het eerst bezinken en herhaal). Eventueel kan je met een borstel hardnekkig vuil verwijderen.

Van zodra het rolluikgedeelte schoon is gemaakt verwijder je dit uit het zwembad met je stofzuiger.

Mocht je beschikken over een waterstofzuiger dan kan je deze eventueel ook gebruiken om het rolluikgedeelte schoon te maken.

Voor overige type baden kan u contact opnemen met onze klantendienst op het nr. 03/354 12 21.


Directe link voor deze vraag
Bieden jullie onderhoudsformules aan voor privé zwembaden?

Zeker, een goed onderhouden zwembad betekent immers dat de kans op een eventuele storing zo laag als mogelijk wordt gehouden.

Is er toch een storing dan wordt je prioritair behandeld voor het grondig oplossen van een eventueel probleem.

Tot slot geniet je van een lager uurloon dan klanten zonder een onderhoudscontract.

Via volgende link vindt je de uitgebreide informatie m.b.t. de door ons aangeboden onderhoudsformules: Onderhoudsformules

Voor bijkomende informatie over onze onderhoudsformules neem je contact met onze klantendienst op het nr. 03/354 12 21 of per e-mail aan jon@noppe.be (Dhr. Jon Rietman). 


Directe link voor deze vraag
Zijn jullie onderhoudscontracten 'all inclusive' of hoe werkt dit juist?

Onze onderhoudscontracten werken niet volgens het principe 'alles inbegrepen', dit is helaas niet mogelijk wat we je graag verklaren.

Elk zwembad is anders en zelfs bij een identiek zwembad mét een identieke technische ruimte in dezelfde regio kan de directe omgeving rondom het zwembad een invloed hebben op het nodige onderhoud (vb. veel bomen rond het zwembad of niet).

Ook het verwachtingspatroon m.b.t. onderhoud is verschillend van klant tot klant en kan enorm bepalend zijn in het aantal nodige werkuren om jou zwembad te onderhouden wat we graag doen volgens jou verwachtingen (vb. het zwembad werd 2x schoon gemaakt en heeft nog extra schoonmaakwerk nodig, ga je dit zelf uitvoeren of doen wij dit voor je).

Tot slot is het aantal verbruikte producten en/of (slijtage) onderdelen niet inbegrepen in onze onderhoudsformules want ook dit is zeer afhankelijk van diverse factoren.

Wanneer we omtrent bovenstaande 3 variabelen een buffer zouden nemen in de prijzen van onze onderhoudsformules resulteert dit in klanten die (veel) te veel betalen en anderen die (veel) te weinig betalen wat geen optimale situatie is.

Om dit te vermijden werken we bij de start van het seizoen met een vooropgesteld aantal prestaties per gekozen formule en een verrekening volgens realiteit op het einde van het seizoen.

Zo betaal je nooit te veel of te weinig, enkel wat werd uitgevoerd en/of geleverd.

De basis van de eindafrekening zijn de door onze technieker(s) tijdens het seizoen opgemaakte werkbonnen waarmee we vermijden dat een eindafrekening een 'verrassing' zal zijn. Je kan dit tijdens het seizoen immers mooi volgen.

Wanneer we je zwembad onderhouden zal onze technieker je dus steeds een service rapport (werkbon) voorleggen ter goedkeuring en ondertekening.

Hierop zijn de prestatie(s) en geleverde en/of gebruikte producten en onderdelen eventueel vermeld.

Ben je niet aanwezig tijdens het onderhoud (dit is niet aan te bevelen dus tracht steeds aanwezig te zijn zodat er een goede communicatie met onze technieker mogelijk is) dan zal de technieker de werkbon zelf opmaken volgens de gebeurde werken.

Hierna ontvang je (en dit telkens per interventie) een digitaal gedetailleerd duplicaat van het service rapport (per e-mail).

Mocht hier toch een vergissing insluipen dan heb je 10 dagen de tijd om eventuele misverstanden uit te klaren zodat dit kan recht gezet worden. Na verloop van deze periode wordt het service rapport als aanvaard beschouwd.

Wanneer je onderhoudscontract wordt afgerekend in een zogenaamde eindafrekening lijsten we alle opgemaakte werkbonnen op en verrekenen we de vooropgestelde formule.

Werden er minder uren gepresteerd dan vooropgesteld dan wordt dit op dat ogenblik verrekend waardoor je nooit een werkuur zal betalen dat niet werd gepresteerd.

Werden er meer uren gepresteerd dan vooropgesteld dan zal ook dit verrekend worden in je eindeafrekening en dit samen met de geleverde en/of verbruikte producten en/of (slijtage) onderdelen.

Klanten met een onderhoudscontract werken dus in zekere zin ook op regiebasis.

Wat zijn dan de voordelen van een onderhoudscontract:

- bij een eventuele storing word je prioritair behandeld

- we werken aan een gereduceerd tarief (lager uurloon)

- je ontvangt een duidelijke planning bij de start van het seizoen

- je ontvangt doorgaans met slechts 2 facturen op jaarbasis (voorschot en saldo), enkel wanneer het vooropgestelde bedrag aanzienlijk wordt overschreven zal een tussentijdse afrekening gemaakt worden

Heb je hierover nog vragen contacteer dan onze klantendienst op het nr. 03/354 12 21.


Directe link voor deze vraag
Waarom factureren jullie alle onderhoudscontracten begin maart met een betalingstermijn van 10 dagen?

Wanneer we je een factuur sturen voor je onderhoudscontract bij de start van het zomerseizoen werd de planning hieromtrent reeds aan jou gemaakt en per e-mail bevestigt.

We factureren alle onderhoudscontracten begin maart met een betaaltermijn van 10 dagen.

Wanneer je een onderhoudscontract onderschrijft geniet je van een aanzienlijk verschil in uurloon (meer dan 10% voordeliger).

Dit kunnen we toepassen door de betalingen van de onderhoudscontracten (die we dus samen ontvangen vanaf 15 maart) aan te wenden voor de betaling van de nodige producten en slijtage onderdelen die we allemaal samen bestellen voor onze klanten tijdens de komende zomerperiode.

Wanneer we al het materiaal samen bestellen kunnen we aanzienlijk betere condities bekomen bij onze leveranciers dan wanneer we dit individueel doen.

Bovendien besparen we op transportkosten.

Het is deze besparing die we gebruiken om je een voordeliger uurloon te kunnen aanbieden.

Mochten hieromtrent nog vragen zijn, aarzel niet onze klantendienst te contacteren op 03/354 12 21.


Directe link voor deze vraag

Noppe Zwembaden: Partner van deze merken.

Copyright © Noppe Zwembaden 2020