Recent Nieuws
FAQ : ONDERHOUD VAN EEN ZWEMBAD
Vraagt een zwembad veel onderhoud?

Het onderhoud aan een zwembad is relatief beperkt wanneer je over voldoende kennis beschikt om dit op de juiste manier te doen.

Wij stellen hierover de nodige informatie ter beschikking (zoals onze handleiding en instructievideo's op het klantengedeelte van onze website maar ook deze FAQ) en leggen elke klant dit zeer gedetailleerd uit bij de oplevering van een door ons geplaatst zwembad.

Hierdoor wordt het uitbesteden van het onderhoud aan een zwembadtechnieker een beslissing voor jouw comfort, en geen beslissing die je verplicht moet nemen omdat je het systeem en de principes van waterbehandeling niet kent.

Hoe meer automatisering je toepast, hoe minder manueel onderhoud er nodig is. Automatisering betekent echter niet dat je niets meer moet doen, wel minder. Je rol beperkt zich meer in de supervisie van de automatisering, maar dit laatste blijft wel essentieel.

Afhankelijk van de automatisering die werd toegepast wordt het volgende verwacht van een zwembadeigenaar (gemiddeld 15 min. tot 1u werk per week):

Enkel indien je manueel producten toevoegt:

- pH-waarde en chloorgehalte meten en eventueel bijregelen: 1x tot 2x per week tijdens hoogzomer.

- indien nodig chloortabletten toevoegen (1x per week)

Enkel als je over een doseersysteem voor chloor en pH beschikt (zie: Aquaconsulting of Intellipool):

- wekelijks nakijken of de bussen met chemicaliën (vloeibare chloor en pH-) nog gevuld zijn (m.u.v. TopLine/Intellipool: je zal een alarm melding ontvangen per e- mail)

- 2 wekelijks een controlemeting uitvoeren met de druppeltest voor pH en chloor

- supervisie bewaren over het doseertoestel

Voor klanten die manueel of met een doseersysteem werken:

- maandelijks TA meten, klanten met een koperionisator: maandelijks hoeveelheid koper nameten met een kopertest

- Bayrol Superflock: 1 tot 2 (warme periodes) patronen toevoegen in skimmer per maand

- filter “backwash” uitvoeren (standaard pomp: 2 tot 3 min wekelijks – frequentiegestuurde pomp: 1,10 minuten wekelijks)

- water toevoegen indien nodig (indien automatische niveauregeling: consumptie periodiek nakijken)

- zwembadrand reinigen indien nodig

- skimmer en voorfilter zuiver maken

- bodem stofzuigen afhankelijk van de vervuiling (vb. 1 x per week), dit kan manueel of met een kwalitatieve zwembadrobot

- klokje van de filter instellen zodat er dagelijks 8 uur of meer gefilterd wordt en zeker tussen 10u00 & 16u00 (m.u.v. AUTO mode TopLine/Intellipool: dit gebeurt automatisch)

- chloorstoot min. 2 x per seizoen (bij de zomer opstart en voor het winterklaar maken, maar ook zwembaden die een heel jaar in gebruik zijn hebben hier baat bij)

Verder dient het zwembad bij de start van het seizoen zomerklaar gemaakt te worden en op het einde van het zwembadseizoen winterklaar.

Deze informatie vindt je in onze handleiding.

Wens je het onderhoud geheel of gedeeltelijk door onze zorgen te laten uitvoeren dan bieden we je hiervoor verschillende onderhoudsformules en dit zowel voor particuliere buitenzwembaden als binnenzwembaden (of buitenzwembaden die een heel jaar in gebruik zijn).

Voor meer informatie contacteer onze klantendienst op het nr. 03/354 12 21.

 

Noppe Zwembaden: Partner van deze merken.

Privacybeleid - Cookiebeleid - Copyright © Noppe Zwembaden 2024