Recent Nieuws
FAQ : ONDERHOUD VAN EEN ZWEMBAD > WINTERKLAAR MAKEN VAN JE ZWEMBAD
Kies ik best voor een actieve of passieve overwintering?

De keuze hierin is in redelijke mate subjectief.

Hierom maakten wij voor jou in ons document 'Hoe succesvol overwinteren?' een analyse met de impact van de keuze die je maakt.

Ook de bekleding van het zwembad is mogelijk bepalend, zo kan een betegeld zwembad enkel actief overwinterd worden (om vorstschade te voorkomen).

Wij hebben in de meeste gevallen een voorkeur voor het passief overwinteren met een winterzeil. Zo heb je het kleinste risico op vorstschade en moet je gedurende ongeveer 6 maanden vrijwel niet omkijken naar het zwembad.

We adviseren je echter ons document 'Hoe succesvol overwinteren?' nauwkeurig door te nemen, zodat je zelf de voor jouw beste methode kan kiezen.

Heb je hierover nog vragen, contacteer dan onze klantendienst op het nr. 03/354 12 21.


Directe link voor deze vraag
Hoe monteren jullie een winterzeil?

De winterzeilen die we leveren en plaatsen zijn voorzien van RVS ogen op ongeveer elke 80cm en dit rondom het gehele zeil.

Deze laten ons toe om mits het gebruik van sandow elastieken het winterzeil vast te maken met een RVS grondpen (zgn. "pikket") of RVS terrasverankering.

Een terrasverankering verwijderen we bij het zomerklaar maken (deze blijven dus niet in het geboorde gaatje van de voeg).

Bij gebruik van een terrasverankering wordt indien mogelijk een gat geboord in een voeg van het terras en dus niet in de steen zelf.

Is er een goot aan één of meerdere zwembadbreedtes dan kunnen we trachten een RVS verankering te plaatsen in de goot.

Dit is minder sterk maar vermijdt wel dat er op deze plaats in de voegen moet geboord worden.

Wens je dit sterker dan bestellen we een RVS koker (lengte van deze koker is gelijk aan buitenkant boordsteen) en dient de koker slechts op 2 plaatsen vastgemaakt worden (in sommige gevallen kan dit in een aangrenzende beplanting).

Bijkomend voorzien we een spanlintenset dewelke (ca. elke 1,5m) over de badbreedte wordt aangebracht ter ondersteuning van het zeil.

Meer informatie over bovenvermelde toebehoren vind je terug in ons document 'Hoe succesvol overwinteren?'.

Toebehoren m.b.t. overwinteren kunnen besteld worden via onze webshop.

Heb je hierover nog vragen, contacteer dan onze klantendienst op het nr. 03/354 12 21.


Directe link voor deze vraag
Wanneer maak ik mijn zwembad het best winter- en zomerklaar?

Wanneer maak ik mijn zwembad het best winterklaar?

De temperatuur van het water zal bepalen of desinfectie nodig is of niet. Vanaf het water in een zwembad 10C° of kouder is adviseren we de desinfectie te deactiveren (je automatisch systeem stop te zetten en/of je manuele waterbehandeling stop te zetten) en vervolgens het zwembad winterklaar te maken. De verwarming van het zwembad deactiveren kan uiteraard sneller (van zodra je beslist het zwembad niet meer te gebruiken).

Wanneer je het zwembad onmiddellijk (of te kort na het uitschakelen van de verwarming) al winterklaar maakt, stopt de desinfectie van het water wanneer het water nog warmer is dan 10C° en zal je bij opstart meer schoonmaakwerk hebben (en mogelijk hogere kosten, wanneer je het schoonmaakwerk ook door een zwembadtechnieker laat uitvoeren).

Wanneer maak ik mijn zwembad het best zomerklaar?

Ook hier is de temperatuur van het water bepalend of desinfectie nodig is of niet. Vanaf het water in een zwembad 10C° of warmer is adviseren we de desinfectie te activeren (je automatisch systeem te activeren en/of je manuele waterbehandeling te starten) en vervolgens het zwembad zomerklaar te maken. De verwarming van het zwembad activeren kan uiteraard later gebeuren (van zodra je beslist het zwembad te gebruiken).

Wanneer je het zwembad te laat zomerklaar maakt start je de desinfectie van het water te laat (wanneer het water warmer is dan 10C°) en zal je bij opstart meer schoonmaakwerk hebben (en mogelijk hogere kosten, wanneer je het schoonmaakwerk ook door een zwembadtechnieker laat uitvoeren).

Minder schoonmaakwerk & kosten?

Wij mochten helaas al constateren dat er zwembaden tot 5 keer schoon gemaakt moest worden gemaakt voor ze zwemklaar waren, de reden was het te snel winterklaar maken van het zwembad en de te late opstart (of het te laat zomerklaar maken van het zwembad).

Mits je bovenstaand advies volgt zal je dus met een minimum van inspanningen en kosten van je zwembad kunnen genieten.

Heb je hierover nog vragen, contacteer dan onze klantendienst op het nr. 03/354 12 21.

 


Directe link voor deze vraag
Waarom is het beter te werken met een winterzeil dan een bladernet?

Er zijn verschillende redenen waarom het in jou belang is om een winterzeil te gebruiken tijdens de winterperiode i.p.v. met een bladernet in combinatie met gesloten of open rolluik.

We overlopen ze hieronder:

Je zwembad zal met een bladernet vuiler worden

Een bladernet laat licht door, hierdoor kan er fotosynthese en dus algengroei plaats vinden (fotosynthese = water + licht, dit maakt suikers aan en deze suikers laten de planten, in dit geval algen, groeien).

Bij een winterzeil is je zwembad bijna hermetisch afgesloten van licht en vuil en heb je dus aanzienlijk minder schoonmaakwerk bij de opstart.

Je rolluik slijt meer en wordt eveneens vuiler

Klanten met een bladernet zijn verplicht om met een gesloten rolluik te werken. Een rolluik kost gemiddeld meer dan 120€ per m² (afhankelijk van lameltype), een winterzeil gemiddeld slechts 16€/m² en is bovendien licht-dicht.

Hierdoor wordt enerzijds de slijtage van de lamellen beperkt, anderzijds worden de lamellen veel minder vuil (een winterzeil sluit het zwembad bijna hermetisch af van vuil en licht, klein stof komt ook door een bladernet zoals al hierboven vermeld).

Zal ik dan maar overwinteren zonder met een bladernet en open rolluik?

Overwinteren met een bladernet en open rolluik is uiteraard een héél slecht idee: dan kan er door het licht volop foto-synthese plaats vinden en zal er bij de start van het seizoen heel wat meer schoonmaakwerk (en bijhorende kosten als wij dit moeten doen) ontstaan. Bovendien is dit zeer gevaarlijk (absoluut niet veilig).

Heb je hierover nog vragen, contacteer dan onze klantendienst op het nr. 03/354 12 21.


Directe link voor deze vraag
Werken jullie ook aan zwembaden die niet door jullie geplaatst werden?

Ja, ook deze zwembadeigenaars aanvaarden we voor het onderhoud of een depannage van de zwembadinstallatie.

Omdat we je niet verplichten om alle apparatuur om te bouwen naar de materialen die we gewoon zijn om te plaatsen (en te onderhouden) kan het echter zijn dat we minder efficiënt kunnen werken en/of onderdelen niet direct beschikbaar zijn.

Tevens kunnen we bij het vervangen van onderdelen onder garantie in geen geval meer bieden dan enkel de garantie op de onderdelen zelf (werkuren, transport en eventuele andere kosten blijven ten laste van de klant volgens onze voorwaarden werken in regie).

Zijn bepaalde onderdelen aan vervanging toe (ouderdom, niet kwalitatief) dan zullen we je dit tevens signaleren.

We ervaren tevens dat vele klanten niet (of niet voldoende) kennis hebben van de zwembadapparatuur, waterbehandeling en/of het noodzakelijke zwembadonderhoud.

Daarom adviseren we je zeker om ons document 'Onderhoudsinstructies voor een particulier zwembad' door te nemen en ons document 'Hoe succesvol overwinteren?'.

Ook dit FAQ gedeelte van onze website kan een hulp betekenen.

Een zwembad heeft immers wekelijks onderhoud nodig en tenzij je kiest voor een wekelijkse onderhoudsformule is dus heel wat kennis vereist van de zwembadeigenaar.

Ofwel neem je zelf de tijd onze documenten grondig door te nemen. Ofwel kan je ervoor kiezen dat we ter plaatse komen om je deze uitleg te geven (dit wordt verrekend in regie en duurt gemiddeld 4u: afhankelijk van jou kennis en de complexiteit van de installatie).

Het is ook mogelijk om een onderhoudscontract te nemen met in het begin een hogere frequentie aan onderhoud die je op termijn (in functie van de evolutie van je kennis) eventueel kan aanpassen. We bieden zowel onderhoudscontracten aan voor particuliere buitenzwembaden, particuliere binnenzwembaden en openbare zwembaden (op aanvraag).

Heb je hierover nog vragen, contacteer onze klantendienst op het nr. 03/354 12 21.


Directe link voor deze vraag

Noppe Zwembaden: Partner van deze merken.

Copyright © Noppe Zwembaden 2020