Recent Nieuws
FAQ : OPLOSSEN VAN STORINGEN OF PROBLEMEN > AUTOMATISCHE BACKWASH SYSTEMEN
Waarom maken jullie geen gebruik van automatische backwash systemen en/of adviseren jullie deze buiten dienst te stellen wanneer een ander bedrijf dit mij verkocht heeft?

We plaatsen bij nieuwe zwembaden in geen geval automatische backwash systemen.

Bijkomend adviseren we klanten die dit systeem in het verleden via een ander bedrijf aangekocht hebben om deze toestellen z.s.m. buiten dienst te stellen (=te vervangen door een manuele zeswegkraan).

Hiervoor zijn er verschillende redenen:

1. deze systemen laten niet toe om een veiligheidskraan te plaatsen op de verbinding tussen je zwembadwatercircuit en de riolering:

Dit heeft als gevolg dat wanneer deze kraan op termijn lekt je zwembadwater zal verliezen naar de riool, merk je dit niet tijdig op dan loop je het risico op een aanzienlijke waterfactuur (wanneer je een overloopzwembad hebt of een ander type van zwembad met automatische overloop).

Dit risico kan je eventueel ook opvangen door het (laten) plaatsen van een afzonderlijke watermeter op de automatische niveauregeling van je zwembad.

Kies je voor deze laatste oplossing vergeet dan zeker niet om deze watermeter periodiek te controleren (zeker wekelijks, er stroomt namelijk gemiddeld €7 aan water op een uurtje uit de kraan of een kleine €1.200 per week, meer dan €5.000 per maand wanneer een bijvulling 24/24 actief is).

Ter info: beschik je over een automatische niveauregeling dan adviseren we steeds de montage van een afzonderlijke watermeter. Dit laatste staat los van de eventuele automatisatie van je backwash.

2. wanneer het systeem faalt kan het de waterstand in je zwembad aanzienlijk verlagen met vervelende tot ernstige gevolgen:

- de zwembadpomp kan droog draaien (en hierdoor stuk gaan), staat de pomp onder waterniveau en zorgt het droog draaien voor een lek dan kan de technische ruimte onder water komen te staan (met mogelijke waterschade)

- in het slechtste geval pompt het systeem (door een storing) je zwembad volledig leeg, dit kan schade veroorzaken aan de lamellen van je rolluik en/of in combinatie met een hoge grondwaterstand kan dit ervoor zorgen dat je zwembadkuip door de opwaartse druk zelfs naar boven komt (!) met een ernstig risico op onherstelbare schade aan je zwembadkuip en/of bekleding tot gevolg.

- de garantie van de fabrikant van het toestel is beperkt: de fabrikant (ongeacht het merk) garandeert de goede werking van het toestel, faalt het toestel dan beperkt deze garantie zich uitsluitend tot het ter beschikking stellen van een hersteld of nieuw toestel. Eventuele gevolgschade (zoals hierboven beschreven) wordt echter in geen geval vergoed door de fabrikant. Dit wil zeggen dat jij als eindklant deze risico's op jou neemt in ruil voor het comfort van 3 minuten tijdsbesparing per week (want zo lang duurt een backwash maximaal). Met ons advies beschermen we jou graag tegen deze risico's.

Tot slot zal je bij een wekelijkse manuele backwash een bepaalde supervisie behouden op de werking van je zwembadapparatuur.

Dit laatste is zeker niet onbelangrijk en kan vele problemen voorkomen.

Techniek is niet onfeilbaar, een periodieke supervisie beschermt je maximaal tegen de ongewenste effecten hiervan.

Vergelijk het met je wagen, telkens je hem start controleer je de status va je wagen op het dashboard.

Zo kan je steeds veilig met je wagen aan de slag, met zwembadtechniek is dit niet anders.

Heb je hierover nog vragen, contacteer dan onze klantendienst op het nr. 03/354 12 21.

   


Directe link voor deze vraag

Noppe Zwembaden: Partner van deze merken.

Copyright © Noppe Zwembaden 2020