Recent Nieuws
FAQ : OPLOSSEN VAN STORINGEN OF PROBLEMEN > ZWEMBADROBOTS
Mijn robot slipt tegen de wanden en kan ze hierdoor niet schoonmaken, hoe los ik dit op?

Een zwembadrobot is gemaakt om een zwembad dat manueel schoon gemaakt werd schoon te houden.

Het is dus niet de bedoeling om een zwembadrobot in een (intensief) vervuild zwembad te plaatsen (vb. bij de zomeropstart) met het verwachtingspatroon dat het toestel al het aanwezige vuil zal verwijderen.

Je maakt het zwembad dus eerst manueel schoon en hierna kan je de robot gebruiken om het zwembad schoon te houden tijdens het zwemseizoen.

Slipt de robot door bij het reinigen van de zijwanden dan is dit mogelijk omwille van verschillende redenen:

1. Er is bio-film of er zijn algen aanwezig op de wanden: verwijder het bio film/algen manueel (borstel het weg) en zorg voor een correcte waterkwaliteit zodat deze bio film en/of algen niet meer kunnen groeien

2. De zijwanden zijn zeer glad omwille van het type bekleding: de meeste robots beschikken over een ander type van wielen en/of rupsbanden voor gladde bekledingen (optioneel beschikbaar)

3. De schroef en/of het filtermandje zijn vervuild: maak filtermandje en/of schroef vrij van vuil

Heb je hierover nog vragen, contacteer dan onze klantendienst op het nr. 03/354 12 21.


Directe link voor deze vraag
Waardoor kan de motor van mijn zwembadrobot stuk gaan?

Er zijn verschillende problemen die ervoor kunnen zorgen dat er water in de motor komt van een zwembadrobot.

Hieronder sommen we de vaakst voorkomende oorzaken op:

Vervuild filtermandje

Wanneer je de filter neemt van een zwembadrobot en deze vult met water dan is het de bedoeling dat dit water er onmiddellijk doorgaat. Is dit niet het geval vervang van de filterbak/zak of maak hem grondig schoon tot dit wel het geval is. Het langdurig gebruiken van een zwembadrobot in combinatie met een vervuilde filterbak/zak kan de motor permanent en mogelijk onherstelbaar beschadigen.

Versleten aandrijfriemen (vb. Zodiac Cybernaut NT)

De aandrijfcassettes van deze toestellen kunnen door slijtage stroef beginnen werken. Dit zorgt voor een permanente overbelasting van de motor met mogelijk permanente schade als gevolg. Je voorkomt dit door deze aandrijfriemen periodiek te (laten) vervangen. Wij adviseren dit na 2 seizoenen gebruik te laten uitvoeren.

Water in de motor

Wanneer er water in de motor komt is de motor onherstelbaar beschadigd.

Je kan dit vermijden door:

- het toestel enkel te gebruiken in zwembadwater dat chemisch juist staat: een robot die langdurig in een zwembad aanwezig is dat een te hoge koper- of chlooraanwezigheid en/of een foute pH waarde heeft kan schade oplopen aan de dichtingen van de motor

- laat het toestel niet constant in het water staan en plaats het toestel na werking op de caddy

- plaats de caddy in de schaduw, niet in de zon of regen en bescherm het toestel bij voorkeur met een beschermhoes

- trek niet te hard aan de kabel van het toestel

Heb je hierover nog vragen, contacteer dan onze klantendienst op het nr. 03/354 12 21.


Directe link voor deze vraag
Hoe kan ik mijn robot laten herstellen?

Werkt je zwembadrobot niet meer dan kunnen wij hem doorgaans vakkundig laten herstellen.

Via volgende link vind je hieromtrent de volledige informatie: Voorwaarden herstellingen zwembadrobots

Heb je hierover nog vragen, contacteer dan onze klantendienst op het nr. 03/354 12 21.

 


Directe link voor deze vraag
Hoe vermijd ik dat de kabel van mijn robot tussen het rolluik terecht komt?

Vermijd schade aan je zwembadrobot wanneer je het toestel gebruikt in een zwembad met een rolluik. Door de kabel te beschadigen kan er immers water in de motor terecht komen met aanzienlijke herstellingskosten tot gevolg!

Via volgende link vind je hieromtrent de nodige informatie: Zwembadrobot en rolluik

Heb je hierover nog vragen, contacteer dan onze klantendienst op het nr. 03/354 12 21.


Directe link voor deze vraag
Kan mijn robot ook de trap en/of plage schoon maken?

Sommige toestellen vermelden dat ze ook in staat zijn om trappen schoon te maken.

Een zwembadrobot die ook een plage reinigt is tot op heden echter niet beschikbaar.

Bovendien toont de praktijk aan dat een robot occasioneel op de trap terecht kan komen (veelal zonder enige verdere problemen) maar dat het structureel schoon houden van een trap nog niet mogelijk is ongeacht het toesteltype.

Beslist dus nog enkele uitdagingen voor de ontwikkelaars van deze toestellen!

Reinig je trap en/of plage hierom best met een borstel (borstel het vuil naar een plek waar de robot dit vuil wel kan weg nemen).

Heb je hierover nog vragen, contacteer dan onze klantendienst op het nr. 03/354 12 21.


Directe link voor deze vraag
Mijn robot drijft, wat nu?

Als je robot drijft dan heeft het toestel lucht aangezogen.

Doorgaans zal deze lucht automatisch terug verdwijnen waarna het toestel terug op de bodem terecht komt om vervolgens zijn normale werking te hernemen.

Mocht dit regelmatige problemen geven neem je best contact met onze klantendienst op het nr. 03/354 12 21.


Directe link voor deze vraag
Vind ik handleidingen terug op jullie website?

Je vind via volgende link diverse technische handleidingen terug: Technische handleidingen of via volgende link: Handleidingen i.v.m. onderhoud en bijhorende toestellen

We bieden je eveneens handige onderhoudsinstructies en informatie via volgende link: Onderhoudsinstructies

Vind je niet de nodige informatie op onze website, aarzel dan niet onze klantendienst te contacteren op het nr. 03/354 12 21.


Directe link voor deze vraag
Hoe kan ik de draad ontwarren van mijn robot?

Niet alle zwembadrobots zijn voorzien van een gyroscoop en/of swivel.

Hierdoor kan de draad van deze toestellen zich op termijn mogelijk opkrullen met als gevolg dat de reikwijdte van het toestel wordt beperkt.

Om dit op te lossen kan je de draad ontwarren en dit op een warme, zonnige dag. Breng (of forceer) de kabel terug naar de originele positie.

Vervolgens leg je hem gedurende enkele uren in de warme zon.

Door de warmte van de zon kan het plastieken omhulsel van de kabel terug in de originele vorm komen.

Voorkomen is beter dan genezen: ontwar de draad van de robot meer zodat het opkrollen systematisch wordt tegen gegaan.

Je kan tot slot tevens overwegen een toestel aan te kopen van de nieuwe generatie dewelke voorzien zijn van een swivel en gyroscoop (zie: Dolphin Zenit reeks).

Heb je hierover nog vragen, contacteer dan onze klantendienst op het nr. 03/354 12 21.


Directe link voor deze vraag

Noppe Zwembaden: Partner van deze merken.

Copyright © Noppe Zwembaden 2020